BAB 7- Pengurusan Bilik Darjah

·       Pengurusan bilik darjah masa ini adalah kompleks kerana melibatkan aspek pengurusan serta pengajaran dalam satu masa yang sama. Di sekeliling guru adalah masyarakat yang sentiasa melihat pekembangan pengajaran dan pembelajaran di sekolah, melalui anak-anak mereka. Sehubungan dengan itu, bilik darjah perlu diurus dengan keadaan terbaik dan kondusif agar pengajaran dan pembelajaran dapat dijalankan dengan efektif serta guru boleh dinobatkan sebagai pendidik berketerampilan cemerlang.

·        Pengurusan bilik darjah bermaksud bagaimana guru dan pelajar bekerja, bagaimana mereka saling berkerjasama dan bagaimana pengajaran dan pembelajaran berlaku.
·         Ini adalah pakatan di antara guru dan pelajar untuk mengurus segala aspek terdapat dalam bilik darjah yang melibatkan pengurusan pelajar, kemudahan fizikal serta aktiviti yang dilaksanakan agar satu alam belajar yang kondusif untuk sesi pengajaran dan pembelajaran dapat diwujudkan (Mok Soon Sang, 2011).

·       Pengurusan bilik darjah merupakan sebahagian daripada proses pengajaran dan pembelajaran bertujuan untuk membina serta memupuk tingkah laku pelajar dalam bilik darjah agar proses pengajaran dapat dilaksanakan dengan lancar, manakala aktiviti penyampaian ilmu bertujuan pelajar dapat mencapai objektif spesifik sesuatu pembelajaran.

Pada era sekarang, Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) telah melaksanakan pembelajaran abad ke-21 (PAK21) bermula pada tahun 2014.Bukan sahaja tertumpu pada prasarana dan susun atur bilik darjah tetapi penentu utama kejayaan adalah aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang berpusatkan murid bukan berpusatkan guru. Menurut Marland (1975), suasana fizikal bilik darjah mungkin merupakan ‘kawan’ atau ‘musuh’ dalam pembelajaran.

Ciri-ciri bilik darjah yang baik ialah :
1.      Guru adalah fasilitator kepada pembelajaran murid dan pencipta kepada persekitaran bilik darjah yang produktif.
2.      Kolaborasi kurikulum berasaskan projek digunakan di dalam kelas.
3.      Dapat membangunkan kemahiran berfikir aras tinggi dapat kemahiran komunikasi yang berkesan








Susunan meja bilik darjah yang dapat saya huraikan :
1.)        2)  

Sudut objektif
1)      pameran hasil kerja murid                             2)alat bantu mengajar
                  
3)traffik light card              
Untuk mengetahui tahap pemahaman murid
§  Merah – murid yang tidak faham
§  Kuning – murid yang tidak pasti
§  Hijau – murid yang faham




Bagaimanakah set induksi digunakan oleh guru di dalam bilik darjah?
      Set induksi – Set bagi memulakan sesuatu pelajaran yang melibatkan sebarang idea, pendekatan, teknik, proses, aktiviti dan sumber bagi menarik perhatian pelajar supaya bersedia menghadapi pelajaran.
-          Tujuannya adalah untuk membina aliran fikiran serta menimbulkan minat murid-murid supaya mereka akan menumpukan perhatian terhadap aktiviti pengajaran yang hendak disampaikan dan tidak digunakan untuk setiap kali pengajaran hanya topik-topik tertentu sahaja yang menggunakan set induksi ini.
Sebagai contoh: Bagi tajuk jirim dalam mata pelajaran Sains guru akan memberi satu kumpulan satu belon dan menyuruh mereka meniup belon tersebut. Selepas itu, guru akan bertanya kepada mereka apa yang masuk dalam belon tersebut dan bagaimana belon itu boleh mengembang? Murid akan cuba memberi jawapan mereka dan guru akan memberi jawapan yang betul dan mengaitkan dengan apa yang hendak dipelajari pada hari tersebut. Dengan itu, murid dapat melihat dan memahami dengan lebih jelas apa diajar oleh guru dan menarik minat murid untuk fokus topik tersebut.


PERANAN GURU DALAM PENGURUSAN BILIK DARJAH

Strategi menangani masalah di dalam bilik darjah
       Strategi menangani masalah tingkah laku disiplin pelajar yang berkesan ialah bersikap tegas dengan pelajar.
       Ketegasan bermaksud guru perlu bijak memperjelaskan ekspektasinya kepada pelajar.
       Guru perlu tegas dengan memperjelaskan prosedur dan peraturan di bilik darjah serta ekpektasi yang guru harapkan daripada pelajarnya sebagai isyarat kepada pelajar supaya bertingkah laku seperti yang dikehendaki dan tidak memberi peluang kepada mereka untuk melampaui garis paraturan yang telah ditetapkan.
       Strategi ini mungkin lebih sesuai digunakan bagi para pelajar yang tingkah laku mereka sukar dikawal ataupun mereka kurang mendapat perhatian dan layanan kasih sayang di rumah.

Kesimpulannya
  • Kesimpulannya, pengurusan bilik darjah seharusnya menjadi aspek yang penting dalam usaha ke arah sistem pendidikan yang terbaik selaras dengan pembelajaran abad ke-21 yang telah dilaksanakan sejak tahun 2014 lagi. Usaha yang dilakukan oleh pihak kerajaan melalui pendidikan abad ke-21 telah menampakkan sistem pendidikan yang bertaraf dunia dan memberi impak yang besar kepada sistem pendidikan di Malaysia. Pengurusan bilik darjah yang dikatakan juga menjadi salah satu faktor kecemerlangan pelajar.
  • Hal ini telah dibuktikan melalui kajian yang telah kami lakukan iaitu:
    • Pengurusan bilik darjah yang baik dari segi persekitaran bilik darjah yang bersih, kemas serta ceria menaikkan lagi semangat para pelajar untuk belajar dan membuatkan mereka lebih selesa untuk belajar di dalam persekitaran yang ceria. Mengikut pendidikan abad ke-21 yang berpusatkan pelajar maka seharusnya keperluan dan kepentingan pelajar harus dijaga dan diutamakan.
  •  Melalui dapatan kajian yang telah dikemukakan, persekitaran fizikal bilik darjah penting kerana persekitaran yang kondusif boleh menggalakkan pembelajaran pelajar.






















Comments

Popular Posts