BAB 2- Pengurusan
Pada pembentangan minggu ini, sahabat saya berkongsi tentang
pengurusan dan pembelajaran. Pembelajaran itu sendiri adalah suatu proses yang
unik dan subjektif yang menghasilkan fahaman, penghayatan dan kemampuan
bertindak secara bebas Pembelajaran adalah perubahan yang berlaku dalam
perlakuan pelajar yang dididik hasil daripada penglibatannya dalam suatu
pengalaman pendidikan. Selain itu, Pembelajaran merupakan perubahan tingkah
laku secara kekal. Pembelajaran mesti diterjemahkan kepada tingkah laku yang
boleh diperlihatkan.
Pengurusan pulak ialah Proses di mana perancangan, pengawalan
dan kepimpinan dalam suatu keadaan atau situasi dapat menimbulkan perubahan
tingkah laku dalam diri seseorang melalui pencapaian. Selain itu, persediaan
yang perlu dilakukan oleh guru dan pelajar sebelum suatu sesi pengajaran dan
pembelajaran dijalankan di dalam kelas.
Pengurusan dan pembelajaran juga menerangkan tentang peranan
guru. Golongan guru merupakan anggota sekolah yang terlibat secara langsung
dalam perlaksanaan kurikulum dan program pendidikan di sekolah. Peranan yang
dimainkan oleh seseorang guru dalam sesebuah sekolah amat penting terutama dari
segi pencapaian aspirasi dan matlamat sekolah. Sebagai tenaga pengajar dengan
merancang aktiviti pelajar berdasarkan sukatan pelajaran dan melaksanakannya
dalam bilik darjah mengikut strategi pengajaran yang sesuai.
Ini merupakan konsep pengurusan dan pembelajaran :
Dalam konsep mengawal seperti :
Dalam konsep rancangan pula ialah :
Dari segi pengalaman pula ialah :
·
Kaitankan pembelajaran dengan pengalaman sedia
ada pelajar.
·
Ulang pelajaran yang lepas , sesi soal jawap.
·
Penting dalam membantu pelajar memahami sesi
pembelajaran yang dijalankan.
Dari segi mengarah :
o
Mengarah pelajar supaya menumpukan perhatian
kepada pengajaran.
o
Mengarah pelajar untuk menjawap soalan yang
diutarakan.
o
Mengarah pelajar menguruskan tugasan harian
bilik darjah.
o
Mengarah pelajar untuk mematuhi displin yang
telah ditetapkan.
Pengurusan bilik darjah terbahagi kepada 2 faktor iaitu :
1.Faktor fizikal :
Bilik darjah yang menarik adalah kondusif untuk
pembelajaran. Selain itu, Susunan peralatan dan kemudahan dalam bilik darjah
seperti kerusi-meja, buku rujukan, pusat pembelajaran, bakul sampah, papan
tulis dan lain-lain. Seterusnya, Saiz bilik yang mencukupi memberi keselesaan
kepada murid-murid untuk menjalankan pelbagai aktiviti kumpulan atau permainan.
2. Faktor psikososial
merujuk
kepada hubungan antara keperluan emosi individu dengan persekitaran sosialnya.
ciri-ciri
seperti berikut:
§
Suasana selesa dan mesra.
§
Bebas daripada ancaman dan bahaya fizikal
§
Perasaan diterima
§
Sensitif dan peka kepada perbezaan individu.
§
Suasana yang merangsang pembelajaran
§
Antara kaedah pengurusan dan pembelajaran
pelajar :
§
Persekitaran pembelajaran yang menarik minat dan
pencapaian pelajar
§
Penglibatan pelajar dalam aktiviti luar dan
kemasyarakatan
Comments
Post a Comment