BAB 10-Pengurusan Pelbagai Budaya



Pengenalan bagi pengurusan pelbagai budaya ialah Menurut Kamus Dewan Bahasa & Pustaka edisi yang ke-4, perkataan “Pengurusan” didefinisikan sebagai pengawalan pengelolaan dan penyelenggaraan. Dengan kata lain, pengurusan boleh didefinisikan sebagai sebarang gabungan kemahiran-kemahiran berkaitan dengan pentadbiran, perancangan, pengelolaan, pengarahan, pengawalan, pengurusan bajet, kepemimpinan dan penilaian dalam konteks perkhidmatan. Selain itu, Dalam pengertian umum, budaya merupakan seluruh cara hidup masyarakat atau seluruh aspek pemikiran dan tingkah laku manusia yang diwarisi daripada satu generasi ke satu generasi yang lain melalui proses pembelajaran.
       Definisi bagi pengurusan pelagai budaya ialah Budaya sekolah merupakan kualiti dan ciri-ciri kehidupan di sesebuah sekolah yang berhubung kait dengan norma, matlamat, hubungan sesama manusia, pengajaran,  pembelajaran,  kepemimpinan dan struktur organisasi. Selain itu, Budaya sekolah  yang seimbang dan positif dapat membantu perkembangan pembelajaran generasi  muda  khususnya  para  pelajar. Seterusnya, Budaya  sekolah  yang  sihat  dapat  membantu  melahirkan generasi  pelajar,  keluarga  dan  pendidik  yang bekerjasama  dalam menjayakan  setiap  visi,  misi  dan aspirasi sekolah (Cohen, 2007).


      Terdapat beberapa budaya ialah :


Budaya dominan di sekolah terbahagi kepada 2 :
1. Formal
2. Informal


Dari segi pemerhatian :
       Status sekolah itu tidak penting. Jika kita membawa budaya positif pastinya kejayaan mengiringi.
       Tidak menyelidik dan memerhati keperluan sekeliling.

v  Budaya pembelajaran
       Mengadakan perhimpunan dalam 100% menggunakan Bahasa Inggeris.
       Menggabungkan 3 kaum dan aktiviti “role play” mengenai sesuatu penerangan
v  Budaya Penyayang 
 Guru akan menyambut dan menyapa murid di pintu pagar sekolah pada setiap pagi.
Cara memupu budaya penyayang

kepentingan pengurusan pelbagai budaya


KELEBIHAN
       Sekolah luar bandar dan sekolah bandar mengamalkan budaya yang positif
       Hubungan antara guru dan pelajar lebih rapat
KEKURANGAN
       Pelajar sukar untuk mengikuti budaya yang diunjurkan oleh pihak sekolah dan ada yang menolak untuk mengikuti budaya ini
·         Pelajar tidak memahami  apa yang ingin disampaikan jika tidak menguasai bahasa Inggeris
PELUANG
       Dapat melahirkan pelajar yang berbudaya positif sekali gus melahirkan pelajar yang cemerlang dari semua aspek 
        PIBG dapat menyalurkan bantuan dari segi  buku  kepada sekolah
ANCAMAN
       Budaya yang diamalkan di sekolah tidak dapat dipupuk sepenuhnya kerana adanya pelajar yang tidak mengikuti  arahan
       Penggunaan ICT tidak dapat berjalan dengan lancar jika ada masalah yang timbul

Rumusan
Budaya sekolah yang positif dikenal pasti sebagai salah satu faktor penting dalam menjayakan wawasan dan matlamat sekolah. Selain itu, Kepimpinan sekolah memainkan peranan penting dalam menjayakan budaya di sekolah. Seterusnya,Budaya yang diterapkan di sekolah dapat melahirkan insan yang cemerlang rohani dan jasmani.






Comments

Popular Posts