BAB 10-Pengurusan Pelbagai Budaya
Pengenalan bagi pengurusan pelbagai budaya ialah Menurut Kamus Dewan Bahasa & Pustaka edisi yang ke-4, perkataan “Pengurusan” didefinisikan sebagai pengawalan pengelolaan dan penyelenggaraan. Dengan kata lain, pengurusan boleh didefinisikan sebagai sebarang gabungan kemahiran-kemahiran berkaitan dengan pentadbiran, perancangan, pengelolaan, pengarahan, pengawalan, pengurusan bajet, kepemimpinan dan penilaian dalam konteks perkhidmatan. Selain itu, Dalam pengertian umum, budaya merupakan seluruh cara hidup masyarakat atau seluruh aspek pemikiran dan tingkah laku manusia yang diwarisi daripada satu generasi ke satu generasi yang lain melalui proses pembelajaran.
• Definisi bagi pengurusan pelagai budaya ialah Budaya sekolah merupakan kualiti dan ciri-ciri kehidupan di sesebuah sekolah yang berhubung kait dengan norma, matlamat, hubungan sesama manusia, pengajaran, pembelajaran, kepemimpinan dan struktur organisasi. Selain itu, Budaya sekolah yang seimbang dan positif dapat membantu perkembangan pembelajaran generasi muda khususnya para pelajar. Seterusnya, Budaya sekolah yang sihat dapat membantu melahirkan generasi pelajar, keluarga dan pendidik yang bekerjasama dalam menjayakan setiap visi, misi dan aspirasi sekolah (Cohen, 2007).
Terdapat beberapa budaya ialah :
Budaya dominan di sekolah terbahagi kepada 2 :
Dari segi pemerhatian :
• Status sekolah itu tidak penting. Jika kita membawa budaya positif pastinya kejayaan mengiringi.
• Tidak menyelidik dan memerhati keperluan sekeliling.
v Budaya pembelajaran
• Mengadakan perhimpunan dalam 100% menggunakan Bahasa Inggeris.
v Budaya Penyayang
Guru akan menyambut dan menyapa murid di pintu pagar sekolah pada setiap pagi.
Cara memupu budaya penyayang
Guru akan menyambut dan menyapa murid di pintu pagar sekolah pada setiap pagi.
Cara memupu budaya penyayang
KELEBIHAN
• Sekolah luar bandar dan sekolah bandar mengamalkan budaya yang positif
• Hubungan antara guru dan pelajar lebih rapat
KEKURANGAN
• Pelajar sukar untuk mengikuti budaya yang diunjurkan oleh pihak sekolah dan ada yang menolak untuk mengikuti budaya ini
· Pelajar tidak memahami apa yang ingin disampaikan jika tidak menguasai bahasa Inggeris
PELUANG
• Dapat melahirkan pelajar yang berbudaya positif sekali gus melahirkan pelajar yang cemerlang dari semua aspek
• PIBG dapat menyalurkan bantuan dari segi buku kepada sekolah
ANCAMAN
• Budaya yang diamalkan di sekolah tidak dapat dipupuk sepenuhnya kerana adanya pelajar yang tidak mengikuti arahan
• Penggunaan ICT tidak dapat berjalan dengan lancar jika ada masalah yang timbul
Rumusan
Budaya sekolah yang positif dikenal pasti sebagai salah satu faktor penting dalam menjayakan wawasan dan matlamat sekolah. Selain itu, Kepimpinan sekolah memainkan peranan penting dalam menjayakan budaya di sekolah. Seterusnya,Budaya yang diterapkan di sekolah dapat melahirkan insan yang cemerlang rohani dan jasmani.
Comments
Post a Comment