NOTA KULIAH 4 (SINOPSIS)

Nota Kuliah 4



Pengurusan Murid

Cara Meningkatkan keyakinan murid

Peranan guru dalam meningkatkan motivasi kepada murid

Terminologi motivasi bukanlah acapkali dikaitkan dengan bidang kemanusiaan. Menurut (Ainon, 2004),  motivasi dilihat sebagai kuasa dorongan yang datang daripada dalam diri seseorang dan juga dorongan yang dipergunakan ke atas individu-individu lain supaya meningkatkan daya usahanya. Tambahan itu, motivasi juga mempunyai hubungan dengan segala tingkah laku atau tindakan yang baik yang mana ianya mampu mempengaruhi perlakuan atau prestasi kerja seseorang.

Motivasi seseorang guru sering dikaitkan dengan sikap guru terhadap kerjayanya. Ia juga dilihat sebagai kesungguhan ataupun keinginan guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran dalam lingkungan persekitaran sekolah. Disamping penglibatan guru dalam proses pengajaran dan pembelajaran, motivasi yang biasanya dikaitkan dengan guru turut merangkumi kepekaan guru dalam mengawal disiplin pelajar di dalam bilik darjah mahupun di luar bilik darjah. Lantas, tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa motivasi guru memberi kesan yang mendalam terhadap aktiviti kurikulum dan kokurikulum yang dijalankan dalam sesebuah sekolah. Malahan, guru juga dilihat sebagai agen motivasi yang utama dalam menggerakkan para pelajar untuk memajukan diri mereka.

Profesion perguruan adalah berpaksikan kepada falsafah dan objektif pendidikan negara dimana guru merupakan individu yang bertanggungjawab untuk menterjemahkan segala perkataan yang telah termaktub di dalam falsafah dan objektif pendidikan tersebut melalui perkongsian ilmu pengetahuan dan kemahiran kepada para pelajar. Proses pengajaran dan pembelajaran yang efektif sangat bergantung kepada motivasi seseorang guru tersebut. Manakala motivasi guru tesebut pula dipengaruhi oleh beberapa keadaan. Salah satu daripadanya adalah suasana bilik darjah. Ofoegbu (2004) menyatakan bahawa, jika suasana kelas di mana guru mengajar dalam keadaan selamat,  sihat,  ceria dan mempunyai bahan sumber dan kemudahan pengajaran yang menyokong proses pengajaran dan pembelajaran yang optima,  guru itu akan cenderung untuk terlibat sama dengan pengurusan dan  pentadbiran  penambahbaikan keseluruhan sekolah. Tambahan beliau lagi motivasi guru juga dipengaruhi oleh  gaji, elaun, kemudahan teknologi untuk pengurusan kelas dan penambahbaikan sekolah. 

Comments

Popular Posts